Modtageren af feedback er årsagen til, at kommunikationen går galt!

For at forstå den antagelse må vi betragte Adfærdsbjerget.

I en feedback-situation har modtager altid en tendens til at betragte feedback som en kritik af sin personlighed. Og ja – ”altid” kan virke postulerende. Det er det ikke. Til gengæld er reaktionen helt naturlig. En del af det menneskelige reaktionsmønster handler nemlig om at gå i forsvar eller til modangreb. Vi reagerer som om, vi bliver udsat for personlig kritik.

Når jeg skal give dig feedback, er det udelukkende din adfærd, der er synlig for mig.

Dine personlige holdninger, værdier og din personlighed spiller ingen rolle i forhold til min feedback. Det eneste, jeg konkret kan forholde mig til i min feedback, er din adfærd. Din adfærd alene.

Netop derfor ligger ansvaret for den vellykkede feedback både hos afsender og modtager. Hvis du oplever mig som ustruktureret, er det vigtigt, at vi går ind og taler om, hvad det er, der gør, at du betragter mig som ustruktureret. Igen – hvilken adfærd er det, feedbacken handler om.

 

 

Vil du vide mere om, hvad Feedback Academy kan tilbyde?

BACK